Lauritz.com køber QXL

Lauritz.com er glade for at kunne meddele, at man i dag har købt QXL Danmark og QXL Norge. Lauritz.com koncernen forventer med købet af QXL at runde 1 milliard kr. i omsætning i 2013.

Købet af QXL ligger i tråd med Lauritz.coms overordnede vision om at demokratisere auktionsbranchen og åbne den op for et nyt publikum. Man ønsker med købet at etablere Lauritz.com koncernen på auktionsmarkedet for billigere varer. Lauritz.com sælger kunst, design, antikviteter og samlerobjekter fra en vurdering på 800 kr. og opefter. Her fungerer Lauritz.com som ekspertformidler og garant mellem sælger og køber. Lauritz.coms strategi med købet af QXL er at udvide sit virkefelt, så man også kan tilbyde en auktionsplatform for varer under 800 kr. Lauritz.coms eksperter takker dagligt nej til mange billigere varer; disse varer kan fremover med succes sælges via QXL. Qua det lavere prissegment vil QXL fortsat fungere som en ren kunde-til-kunde platform, hvor sælger handler direkte med køber.

Lauritz.com forventer en række interessante synergier mellem de to auktionskoncepter, da kundebasen på flere områder fordobles.  Lauritz.com har internationalt over 1 million registrerede kunder. Det samme har QXL. Lauritz.com har ca. 100.000 internationale besøg dagligt. Næsten det samme har QXL. Lauritz.com viser 45 millioner sider internationalt om måneden. Det samme gør QXL. Kundesammenfaldet på tværs af de nu i alt 2 mio. kunder er begrænset til bare 20%, hvorfor potentialet for synergier er betydeligt. Særlig bemærkelsesværdig er QXL’s yngre kundeprofil. Det er håbet, at Lauritz.com kan inspirere en del af QXLs kunder til også at sælge og købe dyrere effekter på Lauritz.com og omvendt.

Rent sortimentsmæssigt vil QXL fremover fokusere på sine eksisterende kategorier indenfor indretning, antikviteter og samlerobjekter som fx frimærker og mønter. Selvom Lauritz.com og QXLs kategorier bliver endnu mere sammenfaldende, vil man fastholde en tydelig differentiering mht. prissegment. I dag fordeles over 90 % af Lauritz.coms omsætning på varer over 800 kr., mens langt størstedelen af QXLs omsætning ligger under dette beløb. Ambitionen er at fastholde disse respektive niveauer. Lauritz.com solgte ca. 280.000 varenumre i 2012, mens QXL solgte 2 millioner varenumre.

QXL opererer i dag i Danmark og Norge. Lauritz.com har dog købt alle internationale rettigheder til QXL brandet, hvorfor man også overvejer på sigt at ekspandere platformen til andre lande.

Rent organisatorisk har Lauritz.com overtaget de hidtidige 25 medarbejdere hos QXL i Danmark og Norge. QXLs kommercielle funktioner vil fremover udgøre en selvstændig forretningsenhed, mens QXLs administrative funktioner integreres i de relevante afdelinger på Lauritz.coms hovedkontor.

For yderligere informationer og interviews med Lauritz.coms CEO Mette Rode Sundstrøm, venligst kontakt projektleder Christina Riis Hansen på 26891905 eller christinar@lauritz.com.