Støt familier med kræftramte børn

Ingen kommentarer

Støt familier med kræftramte børn

Superinvestor 2014 har fået flere danske iværksættere op af stolen for at samle penge ind til Familier med Kræftramte Børn. QXL.dk donerer alle salærer til det gode formål.
Byd blandt andet på en middag med reality-stjernen Mitchel fra Singleliv, en unik fodboldoplevelse med hele OB’s fodboldtrup, lej din egen biografsal og meget mere.

Se hvordan du både selv får en stor oplevelse OG hjælper kræftramte børn via QXL.dk her:
http://www.qxl.dk/fmkb/

“Fantastiske fund” – ny TV-serie om gode handler

Ingen kommentarer

Se Fantastiske fund - afsnit 1

TV2 Fri havde i denne uge premiere på en helt ny serie for alle os, der elsker at gøre en god handel. Første afsnit “Hvem gør en god handel?” satte seerrekord og du kan se det helt gratis lige nu.

Luksusvarer, arvestykker eller loppefund? Danmark er en nation af glade kræmmere og krejlere, og der er intet så dansk som vej-loppemarkeder og glæden ved en god handel. Vi følger de mange danskere, der gerne vil gøre en god handel, når det gælder “fantastiske fund” med Nordeuropas største online auktionshus, Lauritz.com, som det centrale omdrejningspunkt. For hvilke effekter er det, der bliver købt og solgt her? Hvad er historien bag? Og hvad driver folk til den evige jagt efter det gode fund? (Kilde: TV2 Fri)

Husk også at følge med hver mandag kl. 21.15 på TV2 Fri eller på TV2 Play.

Se første afsnit her

Vi har fået nyt logo – vil du vide hvorfor?

Ingen kommentarer

qxllogoblog

Der er sket mange ting på QXL de sidste mange måneder. Visse ting, såsom nye ejere, prisændringer og designforbedringer, har du måske bemærket. Andre har du ikke haft mulighed for at se: Vi har bl.a. flyttet kontor og budt flere dygtige folk velkommen. Alt sammen noget vi håber og tror på kan gøre QXL til en endnu bedre handelsplads. Da vi samtidig vil gøre endnu mere for at holde fokus på det, vi er bedst til, nemlig auktioner på de særlige og unikke varer, synes vi tiden er inde til et logo-ansigtsløft.

Grundlæggende fremstår logoet nu mere enkelt og rent. Det er stilmæssigt mere nutidigt på den måde, men signalerer også, at vi som handelsplads vil fokusere på det enkle. Det er hverken svært at finde en spændende vare eller på nogen måde kompliceret at handle på auktion. I foryngelsesprocessen har vi også valgt at sige farvel til hånden.

Som sagt vil vi fortsat fokusere på de mere særlige auktioner. Derfor har vi givet Q’et i QXL en ekstra betydning: En lup. Luppen er naturligvis et klassisk ikon for søgning, men samtidig symboliserer den flere af de varegrupper, hvori du netop kan handle unika: Mønter, frimærker, ure, smykker, modelhobby osv. Varegrupper som er enormt vigtige og hvor auktionsprincippet er det helt rigtige.

Vi kan godt lige orange – det er ingen hemmelighed. Derfor har vi holdt fast i den kulør, som har fulgt os fra begyndelsen. Udover at orange ofte kædes sammen med ”resultater” og ”viljen til at vinde”, kan vi godt lide tanken om, at orange bliver lig med den gode handel.
Vi håber, du vil tage godt imod det nye logo – og være med til at skabe en fortsat positiv udvikling på QXL.

Lauritz.com har købt QXL

Ingen kommentarer

Lauritz.com køber QXL

Lauritz.com er glade for at kunne meddele, at man i dag har købt QXL Danmark og QXL Norge. Lauritz.com koncernen forventer med købet af QXL at runde 1 milliard kr. i omsætning i 2013.

Købet af QXL ligger i tråd med Lauritz.coms overordnede vision om at demokratisere auktionsbranchen og åbne den op for et nyt publikum. Man ønsker med købet at etablere Lauritz.com koncernen på auktionsmarkedet for billigere varer. Lauritz.com sælger kunst, design, antikviteter og samlerobjekter fra en vurdering på 800 kr. og opefter. Her fungerer Lauritz.com som ekspertformidler og garant mellem sælger og køber. Lauritz.coms strategi med købet af QXL er at udvide sit virkefelt, så man også kan tilbyde en auktionsplatform for varer under 800 kr. Lauritz.coms eksperter takker dagligt nej til mange billigere varer; disse varer kan fremover med succes sælges via QXL. Qua det lavere prissegment vil QXL fortsat fungere som en ren kunde-til-kunde platform, hvor sælger handler direkte med køber.

Lauritz.com forventer en række interessante synergier mellem de to auktionskoncepter, da kundebasen på flere områder fordobles.  Lauritz.com har internationalt over 1 million registrerede kunder. Det samme har QXL. Lauritz.com har ca. 100.000 internationale besøg dagligt. Næsten det samme har QXL. Lauritz.com viser 45 millioner sider internationalt om måneden. Det samme gør QXL. Kundesammenfaldet på tværs af de nu i alt 2 mio. kunder er begrænset til bare 20%, hvorfor potentialet for synergier er betydeligt. Særlig bemærkelsesværdig er QXL’s yngre kundeprofil. Det er håbet, at Lauritz.com kan inspirere en del af QXLs kunder til også at sælge og købe dyrere effekter på Lauritz.com og omvendt.

Rent sortimentsmæssigt vil QXL fremover fokusere på sine eksisterende kategorier indenfor indretning, antikviteter og samlerobjekter som fx frimærker og mønter. Selvom Lauritz.com og QXLs kategorier bliver endnu mere sammenfaldende, vil man fastholde en tydelig differentiering mht. prissegment. I dag fordeles over 90 % af Lauritz.coms omsætning på varer over 800 kr., mens langt størstedelen af QXLs omsætning ligger under dette beløb. Ambitionen er at fastholde disse respektive niveauer. Lauritz.com solgte ca. 280.000 varenumre i 2012, mens QXL solgte 2 millioner varenumre.

QXL opererer i dag i Danmark og Norge. Lauritz.com har dog købt alle internationale rettigheder til QXL brandet, hvorfor man også overvejer på sigt at ekspandere platformen til andre lande.

Rent organisatorisk har Lauritz.com overtaget de hidtidige 25 medarbejdere hos QXL i Danmark og Norge. QXLs kommercielle funktioner vil fremover udgøre en selvstændig forretningsenhed, mens QXLs administrative funktioner integreres i de relevante afdelinger på Lauritz.coms hovedkontor.

For yderligere informationer og interviews med Lauritz.coms CEO Mette Rode Sundstrøm, venligst kontakt projektleder Christina Riis Hansen på 26891905 eller christinar@lauritz.com.

Samarbejde med politiet om Sikker Nethandel

Ingen kommentarer

I bestræbelserne på at bekæmpe hæleri og anden svindel har QXL pr. 15. oktober 2012 indgået en samarbejdsaftale med politiet.

Svindel, herunder hæleri, er generelt ikke et stort problem på QXL. Registrering med NemID, karaktersystemet (+25.000.000 positive pt.), ekspertpanelet og filtre på ulovlige varer sørger for, at stort set alle handler går gnidningsfrit og lige efter bogen. Det er immervæk et imponerende tal, som vi er meget stolte af, taget de mange handler i betragtning.

Mærkningsordningen Sikker Nethandel

Sikker Nethandel mærkatet

Lad os se realiteterne i øjnene. Som samfund kommer vi aldrig svindel til livs. Men det er vores opgave og ansvar, som en af Danmarks største handelspladser, at agere foregangsmand og løbende gøre det sværere at være bandit. Og det ansvar tager vi meget seriøst. Vi vil simpelthen ikke acceptere, at den type humbug finder sted på QXL.

Med den nye aftale, som går under navnet ”Sikker Nethandel”, har vi gjort det endnu sværere at være svindler på QXL. Aftalen giver nemlig politiet flere efterforskningsmæssige muligheder og sikrer en løbende dialog QXL og politiet imellem. Politiets mærkat “Sikker Nethandel” indikerer således en skærpelse af sikkerheden på QXL. Rigspolitiet forventer i øvrigt, at mærkningsordningen efterhånden vil blive udbredt til at omfatte alle seriøse internetauktionshuse.

Politidirektør Thorkild Fogde, Rigspolitiet, siger:

Vores mærkningsordning giver den enkelte forbruger større tryghed, og samtidig giver den politiet bedre mulighed for at efterforske, om de varer, der bringes til auktion, oprindeligt stammer fra et indbrud. [...]Forbrugerne skal fortsat bruge deres sunde fornuft, men vi øger sandsynligheden for, at de varer der udbydes på netauktioner,  som er omfattet af mærkningsordningen, ikke er hælervarer.

Kilde: www.politi.dk

Kendte musikere maler for “Kunsten at redde liv”

Ingen kommentarer

Nu har du muligheden for at erhverve dig et helt unikt maleri malet af en kendt – og samtidig støtte en god sag. Alle bud er et stort bidrag!.

Malerierne blev malet under Randersugen i august og pengene går ubeskåret til ’Kunsten at redde liv’.

Organisationen ’Kunsten at redde liv’ var under hele Randersugen backstage, hvor 19 kendte musikere, malede til fordel for udbredelsen af hjertestartere i Danmark. Nu er alle malerierne sat på auktion på QXL, hvor der lige nu bydes løs.  Se alle malerierne her.

Serien indeholder i alt 19 malerier og er sat under hammeren frem til slutspurten d. 15. september. Byd bl.a. på Medina, Sanne Salomonsen, Danser med drenge, Tim Christensen, De glade Sømænd og Lis Sørensen, som alle har malet flotte og særprægede malerier. Byd her

Medinas hjerte til salg for 5000 kr.

Den store danske popstjerne kan ikke bare give koncerter af internationalt format. Hun kan også male. Medina er så populær, at selv det mindste penselstrøg fra den storhittende popdarling kan sælges til flere tusinde kroner. Vil man eje Medinas maleri, der forestiller et lyserødt hjerte, er næste bud lige nu 5.100 kr.

Se videoen med de mange kunstnere her:

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Det bliver spændende at se, hvor mange penge vi får samlet ind til det gode formål.

Læs mere om projektet og se auktionerne her


Rekord på Trustpilot

Ingen kommentarer

Jeg har tidligere skrevet om vores udfordring med Trustpilot. Det var vist mere end et år siden, hvor vi lå med en noget dårlig rating, og havde svært ved at se om Trustpilot var en ven eller fjende.

Siden dengang har vi satset ganske meget på at forbedre kundekontakten, kundeservicen og handelsplatformen i det hele taget. Ikke fordi bedømmelsen på Trustpilot har været målet, men fordi det har været et naturligt mål for os at udvikle og forbedre QXL.

Det er derfor dejligt at vi i disse dage kan se at indsatsen, målt på bedømmelser, har givet pote. QXL ligger nu med fire fine grønne stjerner og en anbefaling til andre brugere. Det er vi glade for, og det viser at vi er på rette spor.

Vi kan se i mange at de bedømmelser vi får, at især vores kundeservice får mange roser. Dem takker vi ekstra for – for det er ikke kun nemt at holde en tæt og god kontakt med kunder, når man driver en ren netbaseret auktionsforretning.

Danske nethandlere stoler mest på brugeranmeldelser

Ingen kommentarer

En ny stor undersøgelse viser, at vi danskere lægger størst vægt på andre brugeres meninger, når vi køber varer på nettet. Anmeldelserne er med til at gøre os trygge i købssituationen og betyder mere for os end fortrydelsesretten.  

“Netkøb afspejler det virkelige liv. Vi spørger venner og familie til råds omkring, hvor det er bedst at shoppe og hvilke produkter, der er gode. Derfor overrasker det mig ikke, at det netop er brugeranmeldelser, folk bedst kan lide. De færreste køber jo noget for at returnere det igen, så derfor ligger fortrydelsesretten lavere,” siger adm. direktør Steen Trier fra netauktionen QXL, der står bag undersøgelsen blandt mere end 1.000 brugere på netauktionen.

Ifølge undersøgelsen vægter tre ud af fire internetbrugere (72%) karaktersystemer som den absolut vigtigste faktor for, hvad der gør QXL til en tryg og sikker handelsplads på nettet. På andenpladsen (50%) kommer QXLs validering af køberne og sælgernes identitet, så alle handlende er, hvem de udgiver sig for at være.

“Karaktersystemet er rygraden i enhver sikker handelsplatform. Det giver nemlig køberne mulighed for at danne sig et indtryk af sælgerne, før de handler. En ting er at finde en god pris på nettet, noget andet er, om sælgeren er reel. Uddelingen af karakterer er lidt som en Smiley-ordning og er en fordel for alle parter,” siger Steen Trier.

QXL har iøvrigt netop rundet 25 millioner afgivne karakterer på sin platform. 42 sælgere har opnået flere end 20.000 brugerratings. Én sælger har alene opnået 26.000 karakterer, der allesammen er positive. Med andre ord har sælgeren solgt 26.000 varer på auktionen uden at have fået én eneste klage fra en kunde.

Decimaler gør forskellen
“Sælgerne på vores auktion kæmper om at have den bedste offentliggjorte brugerrating. For dem er det lig med en dårlig dag, hvis deres rating går fra 99,45% til 99,44%. Det siger noget om den tid og energi, der bliver lagt i at give kunderne en god og sikker købsoplevelse,” siger Steen Trier.

På tredje- og fjerdepladsen over det, der gør netauktionen til en tryg og sikker handelsplads kommer QXL’s køberbeskyttelse (46%) og fortrydelsesret (41%).

Det er 12 år siden, at QXL etablerede sig i Danmark og udfordrede ikke bare de traditionelle markedspladser som f.eks. Den Blå Avis, men også den måde, vi handler med hinanden. I stedet for at sælgerne sætter deres ønskepris, som ofte bliver pruttet ned, har QXL vendt handlen på hovedet, så køberne i stedet byder sælgernes varer op i pris. Forskellen er ofte en bedre pris for varen.

“På auktion er det altid det højeste bud, der vinder. I traditionel handel er det oftest de bedste argumenter for en prisnedsættelse, der vinder. Som sælger er man sårbar, når køberne står med kontanterne i hånden og lokker med en hurtig handel. Det element forsvinder med auktionsformen, hvor handlen er mindre influeret af følelser. Det er med til at sikre den rigtige pris for både køber og sælger ,” siger Steen Trier

Fakta om undersøgelsen
QXL har spurgt 1.000 brugere om, hvad gør QXL til en tryg og sikker handelsplads på nettet. Brugerne kunne vælge flere svarmuligheder.

Fordelingen af besvarelserne er følgende:

  • De mange karakterer afgivet på QXL skaber tryghed og øger troværdigheden mellem de handlende: 72%
  • At de fleste brugere er valideret med CPR eller med NemID: 50%
  • At der er fortrydelsesret på dine køb: 46%
  • At QXL tilbyder køberbeskyttelse (via QXL-handel): 40%

Tekno-biler topper voksnes søgninger efter legetøj

Ingen kommentarer

Udgivet d. 10. maj 2012 på politiken.dk.

Tekno-biler, Lego og Märklin modeltog topper søgelisten på netauktion.

Glem alt om Spiderman, Toy Story, Pokemon og Lego af den lyserøde slags. Når danskerne i dag søger efter legetøj på nettet, er det nogle helt andre mærker fra fortiden, der er efterspørgsel efter. Gamle modeltog, glansbilleder, fodboldkort og Barbiedukker ligger alle højt på listen.

»Vi har allesammen vores favoritlegetøj fra dengang vi selv var børn. Det overraskende er, hvor meget af det, vi søger efter som voksne«, siger direktør Steen Trier fra netauktionen QXL, der har lavet opgørelsen.

Ikke nødvendigvis køb og salg
Men selv om opgørelsen tilsyneladende viser en kæmpe interesse for det bedagede legetøj, er det dog ikke ensbetydende med, at det også handles stort på nettet.

»Nogle køber til egne samlinger men andre kigger blot for at løfte en flig af fortidens leg. Uanset hvad er legetøj en meget populær kategori hos os«, siger Steen Trier.

Han giver da også en anden årsag til, at det klassiske legetøj er så søgt: Folk med en togbane eller en kasse Lego på loftet vil gerne kende prisen, hvis de har intentioner om at sælge det.

På en ubetinget førsteplads over søgninger på det gamle favoritlegetøj er mærket Tekno, der blev produceret i perioden 1928 til 1972. Det er små legetøjsbiler, som det formodentligt er de mandlige brugere, der er på jagt efter og gerne vil gense. Ikke overraskende indtager Lego også en høj placering og kommer ind på en solid andenplads.

Tredjepladsen er også domineret af drengenes legetøj med det tyskproducerede Märklin modeltog, som mange mænd har brugt oceaner af timer med, da de var drenge. På 4. og 5. pladsen kommer henholdvis Barbie og dukker, så det er ikke kun voksne mænd, der tager en tur ned af barndommens gade.

På 8. pladsen over det, som danskerne søger mest efter på netauktionen, finder man glansbilleder, der dengang som i dag er og bliver pigernes domæne.

FAKTA
De mest populære søgeord på netauktionen QXL over gammelt legetøj:

1. Tekno
2. Lego
3. Märklin
4. Barbie
5. Dukker
6. Starwars
7. Fodboldkort
8. Glansbilleder
9. Retro
10. TinTin

Fortrydelsesretten på QXL

Ingen kommentarer

I 2009 afgjorde Sø- og Handelsretten, at købere skal have 14 dages fortrydelsesret på netauktioner – også når sælgere er private personer. Vi valgte i første omgang at anke dommen, da vi var og er lodret uenige i dommen.

Vi mener, at dommen er stærkt konkurrenceforvridende, da vores kollegaer i branchen, Den Blå Avis og Gul & Gratis, ikke er omfattet af reglerne om fortrydelsesret. Videre er vi uenige, da dommen heller ikke forbedrer private handlenes vilkår overhovedet. Med dommen får køber en fortrydelsesret, men til gengæld kan sælger, der jo oftest også er en privat person, risikere at få sine brugte effekter retur igen. Man har simpelthen givet en sikkerhed til en privat handlende ved at tage den fra en anden – sammenlagt giver det ikke nogen fordel for nogen.

QXL driver naturligvis netauktionen efter gældende regler. Det betyder også, at vi siden 2009 har tilbudt alle købere 14 dages fortrydelsesret og gjort det tydeligt for alle vores mere end 500.000 medlemmer.

I efteråret 2011 valgte vi at frafalde vores anke af den gamle dom, fordi den har vist sig ikke at have voldsom praktisk betydning for hverken købere eller sælgere på qxl.dk. Det er ganske sjældent at fortrydelsesretten overhovedet er i spil, og derfor betyder dommen ikke det helt store for os. Vores statistikker over fortrydelsessager viser, at der faktisk slet ikke er sket en stigning i antallet af sager efter dommen i 2009.

Man skal samtidig vælge sine kampe med omhu, og vi har følt os lidt som David mod Goliath i den her sag. Skal vi for alvor hamle op med Forbrugerombudsmands-institutionen, skal vi bruge rigtig mange kræfter – kræfter som vi mener er bedre brugt på at fokusere på vores forretning.

Nu har Forbrugerombudsmanden udsendt en pressemeddelelse omkring sagen, der slår fast at der er fortrydelsesret for køb på netauktioner, uanset om sælgere er privatpersoner. Baggrunden er altså at sagen nu er helt afsluttet, idet vi ikke anker den oprindelige afgørelse. Derudover er der intet nyt i sagen, og vilkårene for vores mange brugere er som de hele tiden har været.

QXL er fortsat Danmarks mest sikre handelsplads, med både NemID, CPR-validering, brugerrating, sikker betaling med QXL-handel og altså også fortrydelsesret.

Til sidst kunne vi jo, med et glimt i øjet, klage til Forbrugerombudsmanden over Forbrugerombudsmanden, idet hans pressemeddelelse påstår, at der er faldet en dom i Højesteret, der giver ham medhold. Det er sådan set ikke rigtigt, og derfor nærmest i strid med god markedsføringsskik – altså markedsføringslovens paragraf 1, som forbrugerombudsmanden om nogen burde kende rigtigt godt. Sagen har jo netop ikke været anket til  Højesteret, hvorfor det er den gamle dom fra 2009 fra Sø- og Handelsretten der stadig står ved magt.

Ældre indlæg