QXL.dkArkiv

Annonce:

Digitale lån vinder stadig frem

Digitale lån – såsom kviklån, SMS-lån og minilån stormer stadig frem, og danskernes andel af kviklån er kun steget igennem årene. I 2015 blev der således udstedt i alt 132.462 lån, og i 2018 var det steget til 357.000 lån. Det er en markant stigning. Vel at mærke på trods af, at digitale lån har en markant højere rente og ÅOP end langfristede kreditter. En del af den stigende udvikling skyldes blandt andet at kunderne vægter andre kvaliteter end blot lånets samlede pris, og efterspørger i højere grad hurtige behandlingstider og mulighed for at låne penge uden for åbningstiden. Her ser vi på nogle af forklaringerne på den stigende popularitet inden for digitale lån.

Digitale lån vinder stadig frem

Digitale forbrugere

Først og fremmest vinder digitale lån frem, fordi forbrugerne er blevet mere digitale. Alt foretages efterhånden via smartphonen, og det er ikke længere kun telefonopkald, vi bruger mobilen til. Blandt andet bliver netbanken i højere grad brugt til betaling af regninger, men også lånansøgninger bliver sendt afsted via telefonen.

Derudover har det digitale lånemarked gjort det mere enkelt for forbrugerne at finde de bedste lånemuligheder. For i stedet for at gå i banken og bede om en kassekredit, kan de finde billigere alternativer på de mange forskellige sammenligningssider på nettet.

ÅOP’en er mindre relevant for kunderne

Det mest kritiserede ved digitale lån er den høje ÅOP. Kritikken har fyldt så meget i den politiske debat, at regeringen i 2019 indførte et ÅOP-loft på henholdsvis 35 og 25 procent. Selvom bankerne kan tilbyde langfristede lån, der er billigere end de digitale lånudbyders produkter, kan der stadig være gebyrer forbundet med kassekreditterne. Det gør blandt andet kortfristede digitale lån mere fordelagtige på den korte bane.

Behov for penge uden for bankernes åbningstid

En af grundene til at digitale lån vinder frem år efter år, skyldes blandt andet at danskerne i højere grad benytter lånemuligheder uden for bankernes åbningstid. Hvor danskerne generelt er blevet mere fleksible i deres arbejdstid, og hvor forretningerne fortsat udvider deres åbningstider, er det anderledes for bankerne. Her bliver filialer skåret væk, og kundekontakten bliver indskrænket. Mange digitale långivere har lange åbningstider til sent på aftenen, ligesom mange långivere også har automatiserede processer, som gør låneprocessen meget hurtig.

Behov for bedre kreditvurderinger

Selvom digitale lån vinder frem, betyder det dog ikke, at branchen er fri for kritik. Markedet er forholdsvist ungt, og det betyder blandt andet, at det ikke er blevet reguleret i lige så høj grad som den traditionelle bankindustri. De automatiserede processer og konkurrencen om at tilbyde den hurtigste udbetaling kan være en risiko for ansøgere med en skrøbelig økonomi.

Hos kreditvirksomheden KreditNU, der faciliterer digitale minilån, ønsker de et større fokus på bedre kreditvurderinger. Det sikrer nemlig, at forbrugerne ikke bliver gældsat i en grad, hvor de ikke kan betale deres lån. Ligeledes betyder det også, at långiveren ikke ender med at låne penge ud, som ikke bliver betalt tilbage.