QXL.dkArkiv

Annonce:

Målgruppe – derfor er det vigtigt

Målgruppe er det altid godt at have en grundlæggende viden om. Uanset om man er selvstændig, har en stor forretning eller arbejder med noget helt tredje, så er det altid essentielt at have et indgående kendskab til sin kerne målgruppe. Ens målgruppe er trods alt dem, som man henvender sig til og typisk baserer sin forretning omkring.

Målgruppe – derfor er det vigtigt

Målgruppe til annoncering

Bruger man ressourcer på at annoncere på eksempelvis Facebook & Google, så er der gode muligheder for at opnå en række vigtig information omkring sin målgruppe ved hjælp af data. På disse platforme har man nemlig mulighed for at måle på en række information som bl.a. købsadfærd, geografi, alder, køn og meget andet vigtig viden, der er instrumental for ens overordnede marketingstrategi. Denne nøgledata giver en mulighed for at indsnævre og komme ud med ens sides kommunikation og branding de steder, hvor det giver allermest mening.

Sæt ansigt på målgruppen

Et typisk område inden for målgruppeanalyse går ud på, at man forsøger at sætte ansigt på sit segment. Dette gøres typisk ved at man inddrager relevant data fra eksempelvis Facebook- og Google Analytics, så man kan opdele forskellige typer af kunder i diverse kategorier. Her kan man eksempelvis lave en primær persona, altså ens primærmålgruppe samt en sekundærmålgruppe også kendt som sekundære personas. Når man har slået disse betegnelser fast kan man med fordel tilpasse sin udgående kommunikation og branding, så det falder i god jord hos de forskellige persona.

Opgør dine berøringsflader

Et er, at man kender sin målgruppes adfærd på sit eget website og ens sociale medier, men hvor og hvad bruger de tiden på, når de ikke interagerer med dit brand. Her findes der en række bureauer, der er specialister inden for at pin-pointe denne adfærd, men man kan også selv ved hjælp af bl.a. spørgeskemaer og online surveys selv komme dette til livs og derved opnå endnu mere indsigtsfuld viden om ens kundesegment.

Grib til handling

Du har sikkert hørt om call to action før, også betegnet CTA. Kort sagt går det ud på, at man opstiller en række opfordringer for kunden til at gribe til handling. En typisk CTA for en pizza-biks hjemmeside kunne eksempelvis være, at man på tværs af siderne opfordrer til at bestille take away blandt teksten på hjemmesiden, knapper, pop-ups & lignende, hvis mål altid bør være at skabe en konvertering til fordel for ens forretning.

Remarketing med data

Når du har fået styr på ovenstående punkter, kan du med fordel benytte dig af remarketing. Remarketing går kort sagt ud på, at man udsender annoncering til folk, der eksempelvis har besøgt ens hjemmeside, foretaget et køb, booket et bord eller lignende. Der er altså tale om en målgruppe, bestående af folk, der har en hvis grad af kendskab til ens brand. Remarketing kan typisk benyttes i ens Facebook-annoncering, hvor man simpelthen blot skal opsætte en trackingkode, fra Facebook, der kan tale sammen med ens hjemmeside og derved sikre et samspil mellem de forskellige platforme.