QXL.dkArkiv

Annonce:

En god søvn giver et sundt sind

Tusindvis af danskere døjer med dårlig nattesøvn og træthed. Stress i hverdagen, bekymringer og travlhed kan være med til at påvirke vores søvn i en negativ retning. Men hvordan kan man egentlig forbedre sin søvnrytme på en god og sund måde?

En god søvn giver et sundt sind

Her får du en guide til, hvad du selv kan gøre for at sove bedre.

Find den rigtige seng

Når man skal finde roden til ens søvnløshed, så kan det først og fremmest skyldes nogle ydre faktorer. I den forbindelse er det ofte en dårlig seng, der kan være med til at give dig en utilstrækkelig nattesøvn.

Har du valgt at spare på sengen, og måske købt en for hård eller for blød seng, så kan det giver fysiske gener, der i sidste ende påvirker din søvn.

Sørg altid for at du oplever stor komfort, når du lægger dig i din seng. Det skal ikke være en byrde at ligge ned, og du skal ikke se nattesøvnen, som noget der bare skal overstås

Har du besluttet at din seng ikke helt lever op til forventninger, så kan det være en god idé at investere i en ny seng, der imødekommer alle dine personlige behov. Hvis du er tvivl om, hvad du egentlig søger og hvad der kendetegner en god seng, så kan du med fordel lade dig inspirere af gode tests hos testfabrikken.dk/.

Skab gode søvnrutiner

Har du styr på de ydre faktorer som f.eks. sengen, så skal du dykke ned i det mentale velvære.

Lever du et liv med en travl hverdag, hvor din hjerne hele tiden kører på højtryk, så bør du overveje at sætte farten ned op til sengetid.

Skær f.eks. ned på dagligdagens pligter, når det bliver aftenen. Sørg for at alle opgaver er udført inden et bestemt klokkeslæt, på den måde kan du give hjernen den tiltrængte ro inden sovetid.

Fjern alle elementer fra din aften som kan virke forstyrrende. Bliver din hjerne for stimuleret af eksempelvis fjernsyn eller andre skærme, så burde du undgå at se film eller serier helt op til sovetid. Læs i stedet en bog, hør noget musik eller drik en kop varm te.

En dårlig søvn kan i sidste ende påvirke din psyke, og går du i flere dage, uger eller måneder med søvnmangel, så kan det sætte dybe spor i din energi og dit velvære. Er du i tvivl om din nattesøvn er tilstrækkelig, så kan du søge professionel rådgivning hos din læge eller en anden fagperson.

Sæt tempoet ned

Generelt er der mange der lider af søvnløshed fordi deres hverdag simpelthen er for hektisk. De mange indtryk man får på en dag, sætter hjernen på overarbejde, og der er ikke nok timer i døgnet til at hjernen kan nå at få ro.

Så mærk efter om du i løbet af en dag har tid til bare at sidde og slappe af. Er din dag fuldstændig proppet med gøremål, så bør du overveje at sætte tempoet ned.

Fjern alle unødvendige aftaler og pligter i løbet af dagen, og tag en periode hvor du kun bruger tid på det absolut nødvendige.

En lang periode med dårlig søvn kan kræve lidt arbejde, og man skal derfor se det som en proces.

Hvis man er inde i en negativ søvn-periode, så kan man ikke forvente at en ny seng eller en roligere aften omgående forbedre søvnen. Men de nævnte ting er funktionelle værktøjer til at bevæge sig i den rigtige retning.

Vær god ved dig selv og sørg for at få sovet, hvis du sparer på søvnen og trætheden bliver uoverkommelig, så kan det have store konsekvenser for dit liv.