QXL.dkArkiv

Annonce:

Brug influencers til din markedsføring – Se her hvorfor

Hvor man i gamle dage kun brugte traditionelle medier såsom: Radio, TV og bannerreklame (på internettet eller på fodboldstadions), så er det i dag en helt anden måde, hvorpå brands markedsfører sig på. Det er nemlig via influencer marketing.

Brug influencers til din markedsføring – Se her hvorfor

Influencer marketing er ikke bare en ny måde at markedsføre sig på. Det er også en ny måde, hvorpå der skabes en langt højere grad af troværdighed. Det er nemlig de såkaldte influencers fra de sociale medier, som er afsendere af budskabet – ikke en eller anden tilfældig skuespiller.

Og det virker, for følgerne til influencerne på eksempelvis Instagram, har selv valgt, at de vil følge influencerne. Derved er der et usynligt, men stærkt bånd imellem influencerne og følgerne. Og det er dette stærke bånd, som brands har glæde af. Virksomhederne står derfor i kø for at bruge influencers til deres markedsføring.

God markedsføringsskik

Som i så mange andre sammenhænge, så vejleder Forbrugerombudsmanden i god markedsføringsskik. Indenfor influencer marketing handler god markedsføringsskik om at være transparent om, at der er tale om reklame. Det kan man gøre på følgende måde:

Skriv klart og tydeligt ’reklame’ som det første i et opslag på eksempelvis Instagram. Dernæst marker tydeligt med hvem denne reklame er lavet. Det kan eksempelvis være et brand eller en virksomhed. En start på en Instagram post kunne derfor se ud som følger: #reklame, #pampers. Derefter skriver instagrammeren så, hvad han eller hun mener om bleerne fra Pampers.

Sælger influencers godt?

Om influencers sælger godt afhænger af, hvilken influencer, som du bruger til din markedsføring. Er der tale om en stor makro-influent, som har mere end hundrede tusinde følgere, så kan du ikke regne med at alle følgerne kommenterer, deler eller på anden måde viser interesse i influentens Instagram post.

Vælger du derimod en mikro-influent, som har nogle få tusinde følgere, så vil der formentlig være en del mere aktivitet imellem mikro-influenten og følgerne. Dette skyldes, at følgerne føler sig tættere knyttede til mikro-influenten. Der er ikke bare tale om et tilfældigt bekendtskab.

Et andet godt trick til at finde ud af, om influencer marketing virker for dig, er ved at prøve det selv. Det kan du eksempelvis gøre via et website, hvor du finder influencers, der er vant til at arbejde med influencer marketing.