QXL.dkArkiv

Annonce:

4 tips til bedre søvn

Denne artikel indeholder reklamer, vi kan stå inde for.

Vi bruger ca. 30 % af vores liv på at sove. Søvn er stadig et meget omdiskuteret område, og selv videnskaben kan ikke finde svar på alle de spørgsmål, vi så gerne vil have svar på omkring søvn. Noget vi ved med sikkerhed er, at alle sover og at god søvn er vigtigt. Vi ved også, hvordan vi kan forbedre nattesøvnen betydeligt! Og det er netop dette, denne artikel giver dig redskaber til.

4 tips til bedre søvn

Komfortable behov

For at sove godt, så skal man ligge godt. Danskerne retter heldigvis mere og mere fokus mod kvalitet i soveværelset, både når det gælder puder, madrasser og sengetøj. Dette gør også udvalget hos forhandlerne langt mere kvalitetsorienteret.

Det er især vigtigt at finde ud af, hvilken type madras og pude, du har behov for. Har du brug for en høj eller lav pude, blød eller hård madras, eller har du særlige behov grundet nakke- eller rygproblemer? Så find den løsning, der passer netop dig – du vil ikke fortryde det. Kontakt gerne en forhandler, der kan rådgive dig, eller undersøg selv mulighederne; se mere på bedrenætter.dk her. Hvis du oplever søvnbesvær eller tilbagevendende smerter om morgenen, så anbefaler vi dog, at du kontakter din læge for en henvisning til en fysioterapeut.

Luk ned for natten

En stor bedrager er lys og lyde i soveværelset. De fleste har enten blinkende lamper fra skærme, stikkontakter, mobiltelefoner eller andet tændt i soveværelset om natten. Selvom de små lys og måske endda bippende ure, telefoner eller andet kan virke ubetydelige, så er de det ikke. Din hjerne registrerer stadig de små lys og lyde, selv om du sover. Og hjernen falder ikke ordentligt til ro, hvis der ikke er ro omkring den.

Især den dårlige vane med at se TV eller læse på mobilen, når du ligger i sengen, er en bedrager. Det blå lys fra skærmen holder hjernen lysvågen, og selvom du ender med at falde i søvn, så bliver søvnen forværret.

Brug kun sengen til søvn

Mange har også for vane at bruge sengen til alt muligt andet end at sove i. Det kan virke fristende at slænge sig i lagnerne, når man skal se film med vennerne eller læse lektier. Men det bedste for din nattesøvn er at holde dig fra sengen i løbet af dagen. På den måde sender du et klart signal til hjernen, når du går i seng, at dette er stedet, vi sover.

Læs inden sengetid

Et trick der virker enormt godt og tilfredsstillende er at læse i en god bog en halv til en hel times tid inden sengetid. Du kommer på den måde væk fra skærmens blå lys, så du bliver mere naturligt træt. Dertil får mange ikke læst så meget, som de gerne vil, hvilket dette er en god mulighed for at rette op på – du vil blive glad for det.